کاربران میتوانند جهت امانت گرفتن کتاب از طریق مراجعه به بخش امانت اقدام نمایند. انجام ثبت نام و عضویت کاربران در کتابخانه و نیز راهنمایی کاربر در جستجو و دسترسی به منبع مورد نظر در کتابخانه، در این بخش صورت میگیرد.
شرایط امانت
در قبال منابع امانت گرفته شده، تنها شخص امانت گیرنده پاسخگو میباشد؛ لذا امانت گیرنده موظف است منابع امانی را با دقت بررسی نموده و در صورت مشاهده هرگونه عیب و نقص، بلافاصله مراتب را به مسئول میز امانت اطلاع دهد. در غیر اینصورت ملزم به پرداخت خسارت تعیین شده از طرف کتابخانه خواهد گشت. در سیستم امانت متمرکز از طریق پورتال، نحوه امانت به شرح زیر میباشد:
شرایط استفاده اعضا از بخش امانت
نوع عضویت |
مجموع تعداد امانت کتاب |
کتابخانه مبدأ |
سایر کتابخانه ها |
تعداد روز امانت |
تعداد دفعات مجاز تمدید |
اعضای هیئت علمی |
15 |
10 |
5 |
30 |
2 |
دانشجویان دکترای تخصصی/عمومی، کارشناسی ارشد، MPH |
8 |
5 |
3 |
15 |
1 |
دانشجویان کارشناسی |
6 |
3 |
3 |
10 |
1 |
کارمندان دانشگاه |
6 |
3 |
3 |
10 |
2 |
تبصره 1. مدت امانت کتابهای پرمراجعه بنابه تشخیص سرپرست بخش امانت و طبق خطمشی جاری هر کتابخانه ممکن است تقلیل یابد.
تبصره ۲. کتابهای پرمراجعه و یا تک نسخهای بنا به تشخیص سرپرست بخش امانت ممکن است در قفسههای رزرو کتابخانه قرار گیرد و فقط در "تالار کتاب" از آنها استفاده شود.
تبصره ۳. کتابها فقط به مدت ۴۸ ساعت به نام مراجعهکنندگان رزرو میشود و پس از انقضای مدت در اختیار متقاضی بعدی قرار خواهد گرفت.
تبصره ۴. تمدید امانت کتاب، در صورتیکه متقاضی دیگری نداشته باشد، با مراجعه شخص امانتگیرنده و ارائه کتاب، یا از طریق تلفن، طبقمقررات بلامانع است.
تبصره ۵. امانت گیرنده مجاز به واگذاری کتابهای امانت گرفته شده به دیگران نمیباشد.
ضوابط مربوط به تأخیر در تحویل منابع امانت گرفته شده
درصورتیکه منابع به امانت گرفته شده در موعد مقرر به کتابخانه برگشت نشود، به ترتیب زیر عمل خواهد شد:
الف) تأخیر هر جلد کتاب برای دانشجویان مقاطع مختلف، روزانه مبلغ ۵۰۰۰ ریال جریمه محاسبه خواهد شد.
ب) ممنوعیت استفاده از سرویس امانت به صورت تعلیق عضویت پس از رسیدن زمان تأخیر به سه برابر مدت امانت مطابق با آییننامه امانت میباشد. چنانچه مجموع تأخیر به ۹۰ روز (سه ماه) رسید، عضویت فرد، تا زمانیکه استفاده کننده تسویه حساب خود را به کتابخانه مربوط ارائه نماید، معلق خواهد شد.
مفقودی یا خسارت کتابها
الف) در صورتیکه کتاب به امانت گرفته شده مفقود و یا اوراقی از آن بریده و یا به هر صورتی کتاب، غیرقابل استفاده شود، باید آن کتاب یا آخرین چاپ آن حداکثر در طول یک ماه، تهیه و تحویل کتابخانه گردد. در صورتیکه کتاب نایاب بوده و یا به هر دلیل، امکان تهیه آن وجود نداشته باشد، امانتگیرنده موظف به جبران خسارت میباشد.
ب) میزان دریافت خسارت در مورد منابع به امانت رفته (اعم از کتاب، نشریه، مولتی مدیا و ... )، بنا به تشخیص مسئول کتابخانه از ۲ تا ۵ برابر هزینه منبع و به قیمت روز محاسبه خواهد شد.
ج) تا اتمام اقدامات یاد شده، خدمات امانت به متقاضی ارائه نمیشود.
د) جبران خسارت از طریق تهیه نسخه تکثیر شده کتاب مورد تأیید نمیباشد.
تسویه حساب
گروه اول: اعضای هیئت علمی در صورت انتقال، بازنشستگی یا بازخرید، میبایست پس از تحویل کتاب به واحد مربوطه، نسبت به تسویه حساب با کتابخانه مبدأ و کتابخانه مرکزی اقدام نمایند.
گروه دوم: دانشجویان در زمان فارغ التحصیلی یا انتقال، انصراف و نظایر آن، می بایست پس از تحویل کتاب به واحد مربوطه نسبت به تسویه حساب با کتابخانه مبدأ و کتابخانه مرکزی اقدام نمایند.
گروه سوم: کارکنان دانشگاه در صورت انتقال، بازنشستگی یا بازخرید، میبایست پس از تحویل کتاب به واحد مربوطه، نسبت به تسویه حساب با کتابخانه مبدأ و کتابخانه مرکزی اقدام نمایند.