آئین نامه مجموعه سازی کتابخانه

 

کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی با هدف نیازسنجی، گردآوری و اشاعه اطلاعات شکل گرفته اند، بنابراین وظایف اصلی کتابخانه ها را می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد:

مجموعه سازی، سازماندهی و اشاعه اطلاعات.

باید توجه داشت که مجموعه سازی نخستین رکن در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی است؛ زیرا سایر فعالیت‌های کتابخانه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم پس از مجموعه سازی شروع می شود و کمیت و کیفیت دو رکن دیگر کتابخانه یعنی سازماندهی و اشاعه اطلاعات به شدت متأثر از آن است.

با توجه به این مسئله تدوین خط مشی مدون مجموعه سازی در کتابخانه دانشکده ای دارای اهمیت خاصی است.

1.      فلسفه و هدف

1.1.  رسالت کتابخانه:  رسالت اصلی کتابخانه حمایت از برنامه های آموزشی و پژوهشی دانشکده است. مجموعه کتابخانه باید بازتابی از مطالب جاری مورد تدریس و تحقیق باشد و بتواند با تحولات در برنامه ها و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشکده تحول و گسترش یابد.

1.2.  هدف: هدف کتابخانه تهیه منابع لازم برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی و تحقیقاتی و مطالعاتی دانشجویان و اعضای هیئت علمی می‌باشد.

2.      تعاریف

2.1. مجموعه سازی: عمل یا فرایند نیاز سنجی، انتخاب، سفارش و تهیه و دسترس پذیر ساختن محتوای منابع اطلاعاتی مورد نیاز جامعه کتابخانه از راه‌های خرید، مبادله و سایر روش‌های مرسوم و ارزیابی مداوم آن ها.

2.2. جامعه کتابخانه: جامعه کتابخانه متشکل از کلیه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران .

2.3. منابع: منابع کتابخانه شامل کتاب‌های فارسی، کتاب‌های انگلیسی، پایان نامه ها و کتاب‌های الکترونیکی می‌باشد.

2.4. دامنه و پوشش: کلیه منابع رشته های آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، اپیدمیولوژی، تغذیه، مهندسی بهداشت محیط، مهندسی بهداشت حرفه ای، آمار زیستی، ارگونومی و MPH.

3.      معیار کلی انتخاب و تهیه منابع:

انتخاب منابع بر اساس نیاز سنجی از جامعه  استفاده کننده و بر اساس رسالت کتابخانه، رشته‌های موجود در دانشکده، فضا و تقسیم بودجه بین گروه‌های آموزشی صورت می‌گیرد.

4.      روش تهیه منابع

4.1. کتاب:  از طریق خرید و یا اهدا تهیه می گردند.

  • خرید:  خرید از نمایشگاه های فصلی، نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و از طریق ناشران و کارگزاران با مشورت و نیازسنجی گروه‌های آموزشی و متخصصان موضوعی صورت می گیرد.
  • اهدا:  بخشی از منابع کتابخانه از طریق اهدا دریافت می‌شود. کارشناسان کتابخانه پس از بررسی منابع دریافتی، منابع مورد نیاز کتابخانه را انتخاب می‌کنند.

4.2. پایان نامه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی گروه‌های آموزشی پس از فراغت از تحصیل و هنگام تسویه حساب موظند فایل Word  و PDF پایان نامه خود را طبق فرمت مشخص در اختیار کتابخانه قرار دهند.

Template settings