آئین نامه مجموعه سازی کتابخانه
کتابخانهها و مراکز اطلاع رسانی با هدف نیازسنجی، گردآوری و اشاعه اطلاعات شکل گرفته اند، بنابراین وظایف اصلی کتابخانه ها را می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد:
مجموعه سازی، سازماندهی و اشاعه اطلاعات.
باید توجه داشت که مجموعه سازی نخستین رکن در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی است؛ زیرا سایر فعالیتهای کتابخانه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم پس از مجموعه سازی شروع می شود و کمیت و کیفیت دو رکن دیگر کتابخانه یعنی سازماندهی و اشاعه اطلاعات به شدت متأثر از آن است.
با توجه به این مسئله تدوین خط مشی مدون مجموعه سازی در کتابخانه دانشکده ای دارای اهمیت خاصی است.
1. فلسفه و هدف
1.1. رسالت کتابخانه: رسالت اصلی کتابخانه حمایت از برنامه های آموزشی و پژوهشی دانشکده است. مجموعه کتابخانه باید بازتابی از مطالب جاری مورد تدریس و تحقیق باشد و بتواند با تحولات در برنامه ها و فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانشکده تحول و گسترش یابد.
1.2. هدف: هدف کتابخانه تهیه منابع لازم برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی و تحقیقاتی و مطالعاتی دانشجویان و اعضای هیئت علمی میباشد.
2. تعاریف
2.1. مجموعه سازی: عمل یا فرایند نیاز سنجی، انتخاب، سفارش و تهیه و دسترس پذیر ساختن محتوای منابع اطلاعاتی مورد نیاز جامعه کتابخانه از راههای خرید، مبادله و سایر روشهای مرسوم و ارزیابی مداوم آن ها.
2.2. جامعه کتابخانه: جامعه کتابخانه متشکل از کلیه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران .
2.3. منابع: منابع کتابخانه شامل کتابهای فارسی، کتابهای انگلیسی، پایان نامه ها و کتابهای الکترونیکی میباشد.
2.4. دامنه و پوشش: کلیه منابع رشته های آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، اپیدمیولوژی، تغذیه، مهندسی بهداشت محیط، مهندسی بهداشت حرفه ای، آمار زیستی، ارگونومی و MPH.
3. معیار کلی انتخاب و تهیه منابع:
انتخاب منابع بر اساس نیاز سنجی از جامعه استفاده کننده و بر اساس رسالت کتابخانه، رشتههای موجود در دانشکده، فضا و تقسیم بودجه بین گروههای آموزشی صورت میگیرد.
4. روش تهیه منابع
4.1. کتاب: از طریق خرید و یا اهدا تهیه می گردند.
4.2. پایان نامه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی گروههای آموزشی پس از فراغت از تحصیل و هنگام تسویه حساب موظند فایل Word و PDF پایان نامه خود را طبق فرمت مشخص در اختیار کتابخانه قرار دهند.